⭐⭐⭐⭐⭐
Fristende at gå i takt.
Pontus Lidberg – Dansk Danseteaters afgående leder – har med sit politisk-poetiske værk ROARING TWENTIES skabt en koreografi der vil blive husket.
Allerede da jeg så koreografien første gang i sommeren 2021 på COPENHAGEN SUMMER DANCE, hvor værket blev opført i en spædere, mere åben form, og havnen og himlen var en del af scenografien, kunne Lidbergs danseforestilling trække smilet frem hos folk. Og nu, hvor værket har samlet sig, og i en indendørs scenografi skabt af stole og Raphael Frisenvænge Solholms præcise lysdesign, fremstår ROARING TWENTIES endnu skarpere. Og med den elektroniske duo Den Sorte Skoles inciterende toneunivers i ørerne, står Lidbergs politiske pointer lysende klart. Det var fristende at gå i takt for mange i 1920’erne, og her i 2020’erne gentages historien måske. Men det er jo ikke kun kulturministeren og flertalsregeringens krisemanagement der hentydes til, for Lidbergs koreografi rammer meget bredere, og kan ikke begrænses til Danmarks lokale problemer – ROARING TWENTIES har internationalt potentiale som ikke kan holdes tilbage.
Dansk Danseteaters dansere har som ensemble taget værket til sig, og Bradley Waller, Edward Pearce, Jessica Lyall, Kristin Bjerkestrand, Lúa Mayenco Cardenal, Lukas Hartvig-Møller, Merete Hersvik, Leticia Silva, Vasco Ventura og Ole Kristian Tangen er på Takkelloftet sammen om at holde en fest, at slås, at forstå, og at tilgive. Alt sammen formidlet gennem Pontus Lidbergs stoleleg, som i ROARING TWENTIES bedst kan beskrives som casual accuracy.
Men Dansk Danseteaters dobbeltforestilling på Takkelloftet er mere end den svenske koreograf Pontus Lidbergs værk, for også den norske koreograf og iscenesætter Ina Christel Johannessen har finpudset sit værk THE HOLLOW MEN, som er inspireret af T.S. Eliots berømte digt fra 1925, hvor menneskets hulhed afsløres. I Johannesens værk vandrer mennesker, der hverken har gjort noget specielt godt eller dårligt i livet, hvileløst rundt i et limbo mellem himmel og helvede. Eller som Dante beskrev det: They did not put any good or evil into the world, making them out to be ‘hollow’ people who can only watch others move on into the afterlife.
”Remember us – if at all – not as lost violent souls, but only as the hollow men. The stuffed men”
I den norske koreografs mørke og støvede verden bliver Elliots digt læst op af Jessica Lyall, og den eminente danser viser dermed ukendte sider af sig selv og sine evner, for det er ikke nemt at bryde igennem den elektroniske komponist Tommy Jansens til tider skærende undergangstoner. Men idéen at lade Lyall læse op under forestillingen er brillant tænkt, og bibringer Johannesens værk et ekstra lag af autenticitet, der bringer dansen nærmere på T.S. Elliot og hans tanker – der i Johannesens THE HOLLOW MEN tages helt frem til vores tids store udfordringer på kloden.
Dobbeltforestillingen ROARING TWENTIES spiller på Takkelloftet fra d. 18. til d. 28. januar 2023.
Foto: Raphael Frisenvænge Solholm