⭐⭐⭐⭐⭐
Peer! Du lyver!
Når Karen-Lise Mynster som Mor Åse skælder ud på Patrick Baurichters Peer Gynt, så er det teksttro fortolkning fra start af, for det er også de ord der indledte Ibsens klassiker, da PEER GYNT spillede på Christiania Theater i Oslo i 1892, med Bjørn Bjørnsson som lømlen Peer Gynt. Men derefter træder iscenesætter Anja Behrens ellers i karakter, og resten af forestillingen på Skuespilhusets Store Scene viser sig som et fuldbyrdet Behrens værk, hvor Ibsens historie og grundtoner bevares, men hvor Anja Behrens’ sans for det voldsomme, det poetiske og det gennem koreograferede ikke fornægter sig, og derfor har iscenesat den vildeste PEER GYNT i mands minde.
Sammen med Dansk Danseteaters dansere Amancio Gonzalez, Lukas Hartvig-Moller, Hilde Ingeborg Sandvold og Jessica Lyall, har Anja Behrens skabt en legende og dramatisk koreografi, hvor intet ord og ingen gerning får lov til at stå alene – for alt hvad Ibsen skrev i 1800-tallet, det skubber den dansk-tyske instruktør til, og fletter således elegant sine dansere ind i fortællingen om den løgnagtige Peer Gynt.

Som sagt er det Karen-Lise Mynster og Patrick Baurichter der spiller mor og søn, og selv om begge spillere er fænomenale i deres karakterformidling, og sagtens ville kunne bære fortællingen alene, så har Anja Behrens givet Peer Gynt en tro følgesvend i form af døden, der danses på tåspidser af Amancio Gonzalez. Et overnaturligt væsen, men også Peers fortrolige, der følger ham helt til graven. For Peer, der både som åbnings- og slutbillede på forestillingen ligger udmattet på sin gravsten, tænker på sit dødsleje på alt hvad han har gjort og løjet om i sit liv – og om han nu skal dø helt alene?
I scenograf Karin Gilles fuldstændigt gråmelerede verden, hvor eneste farve der brænder igennem er Lukas Hartvig-Mollers røde hår, er tristessen overvældende, og den passer perfekt som understregning af den verden Peer Gynt lyver sig ud af. Med både fotostater fra de norske fjelde og lasede klæder der aldrig får set en farve, er Gilles tristesse præcis hvad Behrens’ fortolkning kan føle sig hjemme i, og tilpas Ibsensk i sin realistiske, men dog samfundssatiriske form.

Selv når Peer Gynt møder Dovregubbens datter i troldeverdenen dybt inde i bjerget, så er koreografien altafgørende. Og når en inciterende dejlig Karin Bang Heinemeier svinger sig i sine lange fletninger som Dovregubbens forførende datter, samt de vidunderlige dansere følger trop som Dovregubbens hof, så må selv en snedig forfører som Peer Gynt overgive sig. Koreografien og dansen tager i Behrens’ fortolkning mange af Ibsens ord og pointer til sig.
Der vil helt sikkert være folk der har læst Ibsen, som mener at der mangler både dette eller hint i PEER GYNT i Anja Behrens’ iscenesættelse. Men omvendt, så tilføjer Behrens så meget ekstra med sin poesi og koreografiske add-ons, at fortolkningen af Ibsen, som Det Kongelige Skuespil har lavet i samarbejde med Dansk Danseteater, er blevet både yderst tilgængelig og vellykket i sin form.

Anja Behrens’ PEER GYNT spiller d. 18/1 – 28/2 2025 på Store Scene i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater.
Foto: Emilia Therese