⭐⭐⭐
Det hollandske gæstespil PASSAGES’ lille sang om ”flygtighed og fastholdelse” på Thorvaldsens Museum var ganske rigtigt et flygtigt bekendtskab, men kunne dog ikke fastholde min opmærksomhed i 55 minutter.
Det er set før – at sangere, musikere og andre kunstnere tilføjer allerede anerkendt kunst på museer nye lag – og ofte virker det både overvældende og overraskende godt at få et nyt syn på den traditionelle, stillestående kunst på museer. Et strålende eksempel herhjemme er Hotel Pro Formas GILGAMESH fra 2019, der blev skabt til rummene i Glyptoteket, og både revitaliserede den eksisterende kunst, og tilføjede museet en helt ny fortælling der rykkede.
Men det kræver at man vil noget med sin kunst, at der er en historie man vil fortælle, et budskab man vil sende. Og det savnede jeg på PASSAGES, der er en vandreforestilling, der optager lokale kunstnere i gruppen på hver ny lokation, og dermed aldrig går i stå på deres kunstneriske rejse.
Det var den danske musiker Casper Clausen der var det lokale islæt på Thorvaldsens Museum, og både han og ensemblet var absolut gode på hver deres felt, når de sang, spillede, eller performede blandt Thorvaldsens hjembragte kunstgenstande. Ud over mezzosopran Mireille Capelle bestod ensemblet af musikerne Marc Tooten (bratsch), Kato Declercq (cello), Aya Suzuki (percussion) og Adriaan de Roover (electronics), samt danserne Matteo Sedda, Magdalena Öttl og Timo Tembuyser (der også sang). Plus den visuelle kunstner Nel Maertens, der skabte et stort gulvmaleri under forestillingen.

Så der var bestemt lidt godbidder til både opera-, musik- og kunstinteresserede, men det der manglede for mig i PASSAGES, var sammenhængen – eller fortællingen om man vil. PASSAGES er sat i scene af den belgiske performancekunstduo Oester, men instruktør Aïda Gabriëls og dramatiker Tessa Vannieuwenhuyze har i deres iver for at præsentere deres små værker på gamle museer, skubbet den grundlæggende dramaturgi i baggrunden. Og det er synd.
PASSAGES opførtes d. 24-25. august på Thorvaldsens Museum under Copenhagen Opera Festival 2024.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen