⭐⭐⭐⭐⭐
Fra Nissebanden på diplomatisk mission for at redde ris-fællesskabet – udsendt af uden-ris-ministeren – over et nyvalgt folketing der lige skal finde deres pladser i livet, til bisættelsen af Postmand Per, der døde af Post traumatisk stress. Og så naturligvis krydret med masser af de kendte og skattede gengangere. Så har du årets sommergrin i Fruens Bøge, hvor ODENSE SOMMERREVY 2026 fejrer revyens 10-års jubilæum med et brag af en forestilling.
I år består holdet i revyen af skuespillerne Thomas Mørk, Vicki Berlin, Lars Arvad, Troels Malling og Charlotte Guldberg, samt Rasmus Krogsgaard, der også er instruktør på årets revy. Og så naturligvis kapelmester Thomas Pakula, der med sit band binder det hele sammen.

Et af de bedst fungerende acts i jubilæumsrevyen er nummeret LIVE FRA BORGEN – tekst af Lars Bisgaard & Rasmus Søndergaard – hvor vi får lov til at følge en reporter der desperat forsøger at få nogle fornuftige ord ud af de mange politikere der ved Folketingets åbning fiser ind og ud ad dørene, mens vagten forsøger at holde rede på hvem der er valgt ind, og hvem der skal holdes ude. Med små kvikke kommentarer eller undvigende svar tegnes præcise billeder af de politikere vi næsten kender alt for godt. Og bare et ansigtsudtryk hos Alex Vanopslagh der lover fremover altid at følge den hvide linje, eller det mere og mere desperate ansigtsudtryk hos Lars Boje, der hele tiden har travlt fordi han skal til gruppemøde med sig selv, er kosteligt.
Nummeret er kvikt afviklet og holder tempoet, hvilket kun understreges af den drævende Pia Kjærsgaards gentagne besøg, når hun hele tiden forsøger på at komme ind, fordi hun er bekymret for, om Morten Messerschmidt nu får nok at spise. Og vagten må berolige den gamle dame, og fortælle at Messerschmidt skam har lovet at tage en bid af Lars Løkke hver dag. Nummeret har den helt rigtige blanding af intelligent tekst og fremragende timing, hvilket jeg tænker vi kan tilskrive revyens nye instruktør Rasmus Krogsgaard.

Af PostNord er du kommet, til kompost skal du blive, og som pakkepost i SuperBrugsen skal du genopstå. Postmand Per er en meget hjælpsom mand. Odense Sommerrevy 2026 er spækket med ordlege, og nummeret POST MORTEM, hvor den kaotiske posttilstand i Danmark kommenteres med bisættelsen af alle tiders mest hjælpsomme mand Postmand Per, er intet mindre end en lille perle hvor teksten af Rasmus Krogsgaard & Thomas Pakula får lov til at stå knivskarpt i den stramme udførelse.
Til premieren, samme dag som Lars Løkke Rasmussen savede benene over på den kongelige undersøger Mette Frederiksen, ved pludselig at pege på Venstres Troels Lund Poulsen i stedet, havde revydirektør Lars Arvad fået indføjet hele to kommentarer i Odense Sommerrevy, der med små svirp til kongerunde og regeringsforhandlingerne satte streg under aktualiteten i årets revy. Eller måske var det årets instruktør, den ferme Rasmus Krogsgaard, der havde været hurtig på tasterne – men i hvert fald tror jeg godt man kan regne med, at når der sker noget nyt i forhandlingerne om en ny regering, mens Odense Sommerrevy stadig kører, så får det en skarp og vittig kommentar med samme aften i teltet i Fruens Bøge. Det er klasse. Tillykke med jubilæet.
ODENSE SOMMERREVY 2026 spiller i Teltet i Fruens Bøge, fra d. 8. maj til 18. juni, 2026
Foto: Odense Sommerrevy