Anmeldelse: MADE IN YUGOSLAVIA // Husets Teater

⭐⭐⭐⭐

Mamita! Du hænger på korset – men jeg kan ikke se om du er frelseren.

Rapperen Nikoline indtager de skrå brædder på Husets Teater med den samme selvfølgelighed som hendes hits indtager førstepladser på hitlisterne. Og selv om forestillingen MADE IN YUGOSLAVIA mangler en overordnet plan og en strammere dramaturgi, så er Nikoline både stærk og sårbar. Hun leverer varen råt for usødet.

Det er en meget personlig performance som den kompromisløse kunstner leverer i MADE IN YUGOSLAVIA, en forestilling der hudløst ruller hendes familiehistorie ud, sammenkædet med fortællingen om Jugoslaviens sammenbrud. Alene på scenen lægger hun hovedet på blokken i sin scenekunstdebut, men flot hjulpet af instruktør Johan Klint Sandberg, overrasker Nikoline på en teaterscene – endda med egen tekst.

På scenen virker Petruska Miehe-Renards museale gipsafstøbninger overvældende som scenografi, og bidrager næsten umærkeligt, men alligevel er det som om de kolossale øjne og ører hele tiden følger vågent med i Nikolines familiesaga. Kun de krøllede papirer bryder stringensen i det kølige marmor, og kun Nikolines temperament overgår våbnenes ild. Og der er masser af både politik og våben med i Nikolines fortælling om familien fra Jugoslavien, det land der har formet hende mere end noget andet – for som hun siger: Jeg er født i Roskilde, men made in Yugoslavia.

Flertallet påstår altid at mindretallet er problemet.

For fem år siden skrev Nikoline hittet Flertallet er dumme, hvor hun sender demokratiet en lige højre med teksten Flertallet synes at flertallet er dumme. Og i lige linje fra ordene i 2018, fletter Nikoline her i 2023 demokratiets svagheder ind i sin skæbnefortælling, med teksten Flertallet påstår altid at mindretallet er problemet.

Og MADE IN YUGOSLAVIA er bestemt en fint afbalanceret forestilling det meste af tiden, hvor Nikolines indignerede glød lyser scenen op, og hendes magtkritiske tekst fortæller mere end en enkelt fortælling. Men den knækker desværre to tredjedele inde i forestillingen, hvor en afsluttende dans med jugoslavisk tilsnit ellers runder historien smukt af. For derefter tilføjes der så flere enkeltstående scener, hvor Nikoline bl.a. agerer politisk forfører fra en talerstol, og publikum opfordres til at synge med på Nordahl Griegs smukke Kringsatt av fiender fra 1936. Og det er ikke fordi det ikke er fine små scener i sig selv, det giver desværre bare ikke mening rent dramaturgisk.

Om Nikoline er for stærk en kraft at tøjle i en proces, der ikke bare er personlig og sårbar, men også kontroversiel i sin retorik, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Men lige som den unge instruktør Johan Klint Sandberg helt sikkert har taget sine kampe, og dermed – med succes – har bragt det bedste frem i den determinerede powerwoman i forhold til hendes teaterdebut, så burde forestillingen have været hjulpet bedre på vej. Dramaturg Mette Kruse har desværre ikke formået at skære ind til benet, og samle Nikolines idéer og tekster til en sammenhængende forestilling, på trods af det store forarbejde der bl.a. inkluderer et residency på det innovative HAUT fællesskab. Her er ellers de optimale muligheder for at bearbejde idéer i fællesskab – en af Nikolines helt store pointer i MADE IN YUGOSLAVIA.

MADE IN YUGOSLAVIA vises på Husets Teater d. 11/11 – 02/12 2023.

Foto: Camilla Winther

SE MERE HER