⭐⭐⭐⭐⭐
Suveræn Maria Rossing imponerer i flerstemmig monolog på Edison.
En himmelsk dag!
Den dag Jan og Katrines datter blev født, begyndte Jans hjerte at hamre som en gal, og den uforbeholdne kærlighed og hjertets vilde ridt er aldrig stoppet. End ikke da den voksne Klara Gulla flyttede hjemmefra for at tjene penge, så de fattige forældre kunne blive boende i deres lille hus. Men Jan kunne ikke håndtere at hans elskede datter var væk, og skabte derfor i sit sind en ny verden, hvor han var kejseren af Portugalien – en drømmeverden der skærmede ham fra virkeligheden, men som ikke alle i det lille samfund kunne acceptere.

Det er en monstrøs energiudladning Maria Rossing præsterer i Selma Lagerlöfs KEJSEREN AF PORTUGALIEN på Edison, hvor komponisten Louise Alenius lader vokalensemblet ÆTLA danne den mest vidunderlige tonekulisse for den fine historie, hvor en enkelt skuespiller spiller alle 26 karakterer.
Den smukke fortælling om faderen Jan, der skaber sin helt egen verden for at kunne leve med savnet af sin elskede datter, er gennem tiden blevet præsenteret på mange måder. Men i Elisa Kragerups elegante iscenesættelse på anneksscenen Edison, har Betty Nansen Teatret valgt at lade os følge dramaet gennem alle landsbyboernes undrende, og til tider fordømmende øjne.
Og tonen i fordømmelsen, i bekymringen, i forundringen og i de mange følelser, har den geniale Louise Alenius sat til tonen G, som de otte sangere i vokalensemblet ÆTLA holder i næsten halvanden time, før de får lov til at bryde ud i en forløsende sats, som afslutning på deres underspillede men overvældende indsats. Og den tone, det kor, og det lydbillede som Alenius og ÆTLA skaber for at fastholde fortællingens dybde, er en excellent opbygget mur af usagte udsagn. For på trods af de mange små og større grin som breder sig blandt publikum p.g.a Maria Rossings eminente mimik, handler Lagerlöfs ord – som dramatikeren Tom Silkeberg har transformeret til scenevenlig tekst – om helt almindelige menneskers utryghed ved det der er anderledes, ved fantasien og ved en kærlighed af dimensioner som de ikke selv kan fatte.

I scenograf og kostumedesigner Ida Grarups store bukser og klassiske seler ud over bondeskjorterne er vokalensemblet ÆTLA – Rögnvaldur Konráð Helgason, Sara Amalie Heise, Nikolaj Vangdrup Høybye, Johan Kullander, Liv Larsen-Lechuga, Alex Friis Nielsen, Nina Smidth-Brewer og Christine Bach Tofft – både underspillede i fremtoningen og samtidig perfekt uniformerede i deres landsbyfællesskabs-udtryk. Og når ÆTLA lader deres anonyme stemmer følge Maria Rossing fra lykkestunden da Jans datter Klara Gulla blev født, til de afsluttende tunge scener, hvor både Jan og Katrine skal begraves i Ida Grarups enkle og rå betonscenografi, forstår man vigtigheden af det kollektive og tværæstetiske mantra, som Bikubenfonden og Betty Nansen Teatrets arbejdsproces BETTY UDVIKLER indeholder. For selv om forestillingens helt store clou er, at publikum ser alle blikke, kommentarer eller handlinger fra landsbyens beboere gennem Maria Rossing, der spiller alt og alle i Lagerlöfs klassiker – og dermed leverer en af sine vildeste skuespilpræstationer ever – så er KEJSEREN AF PORTUGALIEN endnu en kollektiv triumf for Betty Nansen Teatret.
KEJSEREN AF PORTUGALIEN spiller på Betty Nansen Teatrets anneksscene Edison fra d. 17/10 til d. 14/11, 2025.
Foto: Camilla Winther
SE MERE HER OM BETTY NANSEN TEATRETS KEJSEREN AF PORTUGALIEN PÅ EDISON