⭐⭐⭐⭐⭐
Herz, Schmerz und Sehnsucht. Med skuespilleren Kirsten Olesen som overraskende stjernestøv rykker Trio Vitruvi og KAMMERBALLETTEN 2023 endnu engang grænserne for hvad kammermusikken og balletten kan præstere sammen. Fire nye koreografier – fire nye sprudlende bud på hvordan det er at være menneske i 2023.
Alexander og Emma McKenzie præsenterer med KAMMERBALLETTEN 2023 ikke bare ballet og kammermusik i verdensklasse, de giver også plads til at eksperimentere med andre kunstarter. Og den første nye koreografi – MILK TEETH af Ella Rothschild – bringer således både skuespil og sang i spil, når Rothschild i sin rørende historie om hvordan barnet i dig aldrig forsvinder, lader skuespiller Kirsten Olesen være omdrejningspunktet for koreografien, der smukt danses til basbaryton Simon Duus stemme.
Ella Rothschild lader danserne Doug Letheren, Emilie Leriche og Kayleigh Smerud kæmpe for rampelyset, når de smukt agerer familien der reagerer på begivenheder som død og afsavn, mens Kirsten Olesen fortæller historien i en bevægende monolog. Og når operastjernen Simon Duus samtidig lægger salen ned med sin sarte men fyldige og velvoksne stemme, så opstår det intime rum på Takkelloftet, som er en af KAMMERBALLETTENs store forcer.
Efter Rothschilds familiedrama er det Tobias Praetorius’ værk TORI der kommer på gulvet, og ganske som jeg havde håbet på, præsenterer Praetorius endnu en kraftfuld koreografi, hvor fire dansere – Alexander Bozinoff, Andreas Kaas, Ji Min Hong og Mayo Arii – poetisk portrætterer naturen med al dens mangfoldighed. Tobias Praetorius emmer af kraft som danser, og formår som koreograf at videreformidle sine magtfulde trin til dansere af alle køn. TORI er en koreografi skabt direkte til Alexander McKenzies musik, og hele Trio Vitruvi – Alexander McKenzie, Jacob la Cour og Niklas Walentin – er selvfølgelig på gulvet sammen med danserne.
Efter pausen får vi aftenens korteste indslag – et lille fint og elegant værk af Laura Arend, hvor Emma McKenzie og Stephanie Chen Gundorph i den grad lyser op på dansevinylen, med deres florlette gevandter foran piano og cello. Arends kærlighedskoreografi er måske nok meget kort, men den kærlighed og de følelser Arend portrætterer i sit værk MARY, er everlasting.
Og efter MARY får Trio Vitruvi for alvor lov til at shine alene på scenen, når de folder sig ud med MODÈRÈ af Maurice Ravel – en minikoncert i verdensklasse midt mellem de nye koreografier. For med Alexander McKenzie på piano, Niklas Walentin på sin Johannes Fransiscus Pressenda q. Raphael violin fra 1837, samt Jacob la Cour på sin cello bygget af Giovanni Battista Ruggeri omkring år 1700, får vi kammermusik der er anerkendt verden over. Så vi skal bare nyde dem så længe vi har dem her i Danmark.
Til sidst på denne varme sensommeraften på Takkelloftet kommer Paul Lightfoot med sin SUFFER LITTLE CHILDREN – et knugende intenst værk skabt på baggrund af de mange skoleskyderier i USA. Paul Lightfoot viser i sin koreografi hvordan han martres af ulykken der overgår de mange børn, men også forstandigheden som far spiller ind, og Lightfoot lader også børns umiddelbare glæde og leg fylde i balletten. Det er Toon Lobach, Keren Leiman, Ryan Tomash, Sebastian Pico Haynes og Mikaela Kelly der både respektfuldt og fabelagtigt frækt danser trinnene i Lightfoots koreografi, hvor børns liv bliver hyldet. Og det er således et smukt og respektfuldt værk der runder aftenen af for KAMMERBALLETTEN 2023.
Trio Vitruvi og KAMMERBALLETTEN 2023 kan opleves på Takkelloftet i Operaen d. 12-19. august 2023.
Foto: Tom McKenzie