Anmeldelse: INGVAR // Fredericia Musicalteater

⭐⭐⭐⭐⭐

Det är galet – det är grymt – det är vansinnigt roligt. Det är INGVAR.

Bare rolig, jeg er ikke ved at blive svensker, men ligesom jeg som barn gik rundt og hyldede Pippi Langstrømpe med ubehjælpelige svenske gloser, så kan jeg ikke lade være med at råbe højt med gloser og vendinger der muligvis er svenske, i hyldesten til Fredericia Musicalteaters INGVAR. For håll nu käften hvor er det godt.

Det er naturligvis IKEAs stifter, det svenske forretningsikon Ingvar Kamprad, som Erik Gedeons musik og Klas Abrahamssons tekster handler om, men det er lige så meget alle dem der gerne ville tjene penge på Kamprads talent, der bliver spiddet i musicalen INGVAR.

For Ingvar Kamprads iværksætter gen var uden tvivl brillant, og hans ideer om at producere det billigste, det lette og lyse (læs svenske) design, det med menneskenavne personliggjorte møbelsortiment, og ikke mindst ideen om det let transporterbare samlesæt, var uden diskussion genialt. Og det var alt det, der udgjorde grundstammen i IKEA, der med årene voksede og voksede, med kroner, dollars, yen og rubler lige ned i lommen på Ingvar.

Åh Ingvar – din dumme lille dreng.

Gedeon og Abrahamssons musical INGVAR på Fredericia Musicalteater, er med Nikolaj Tarp som instruktør, Ernestine Ruiz som koreograf, og Pojken Flensborg som kapelmester, blevet en overrumplende helstøbt forestilling. Overrumplende, fordi det ofte er farligt at adaptere en succes fra udlandet, og helstøbt fordi hele det store hold af musicalperformere på scenen arbejder som et ensemble – præcist, samarbejdende, og rasende talentfuldt mens de tydeligvis nyder deres veltilrettede sceneshow.

I INGVAR følger vi Ingvar Kamprads liv, pakket ind i en fortælling om verdensmarkedet der er krakket, og paniske aktionærer der søger hjælp hos deres eneste gud, den afdøde IKEA-milliardær INGVAR. Det er elegant pakket ind, og hver en lille bevægelse, hver en tone der rammer os, og hvert et velovervejet ord og svirp med pisken, rammer lige ned i den dårlige samvittighed, for hvem vil ikke gerne være på vinderholdet.

Gudetilbedelsen er et gennemgående element i Gedeon og Abrahamssons forrygende kapitalismeshow, og den intelligente tekst og skarpe tematisering er bærende for historien, opbygningen og fortællingen i forestillingen. Men det er den musikalitet der gennemsyrer forestillingen, der efterlader dig med åben mund og polypper. For det forrygende ensemble i Fredericia performer på højt niveau, og hvad enten det er kapitalister, kommunister, konkurrenter eller aktionærer der er på scenen, så har Erik Gedeon skabt små elegante tone universer, fuld af referencer, der præcist definerer hvor vi er eller hvem vi har foran os.

Profit er et mageløst ord.

Med en enkel paryk, et par markante briller og et jakkesæt, et svensk flag, eller simpelthen et opsat hår der matcher den berømte IKEA kanelsnegl, fylder ensemblet scenen i INGVAR, så vi både får besøgt Småland, Polen, Himlen og Helvede, samt Børsen og IKEAs kantine – på kun to timer. Fredericia Musicalteaters musical INGVAR er en stærk opfølger på efterårets store succes COME FROM AWAY, og viser dermed at teaterdirektør Thomas Bay holder fast i teatrets store potentiale.

INGVAR spiller på Fredericia Musicalteater d. 10. – 26. marts 2023.

DISCLAIMER: Jeg har lovet Fredericia Musicalteater at sige, at ingen møbler kom til skade under produktionen af denne forestilling.

Foto: Søren Malmose

SE MERE HER