Anmeldelse: HABITAT // Doris Uhlich, Metropolis på Refshaleøen

⭐⭐⭐⭐⭐

Hud, deller, bryster og vedhæng. Klask, tramp, lyden af metal der knirker og grus der knaser. Doris Uhlichs 40 nøgne performere indtager søgende Refshaleøen som en sværm af individer, og sejrer som en organisme der insisterer på at være ét med sine omgivelser. Med sit levested. Den østrigske koreograf undersøger med HABITAT levesteder på sin rejse gennem Europa, men det er den nøgne krop der er Uhlichs credo, og den nøgne krop der overvælder i sin massive tilstedeværelse i den to timer lange vandring på Refshaleøen.

I fem forskellige tableauer fremhæver Uhlich kroppens skulpturelle muligheder, og på samme tid kroppens skrøbelighed. I første tableau er vi i en af de gamle lagerhaller, hvor containerne står på række i det enorme rum, og performerne og publikum mødes for første gang. Og lige så råt som containerne fremstår, lige så sårbart er det første møde.

De 40 performere er både unge og gamle, høje og lave, tykke og tynde, og Doris Uhlichs ide med mødet er netop at fremhæve det uspolerede og uperfekte – og skønheden i forskelligheden. For tableauerne Uhlich skaber med kroppene i clinch med landskabets rå former og teksturer er overvældende.

Uhlichs stille hær af kroppe danner små og store figurer i lagerhallen, men når de sætter i løb hen over containerne og deres trampen runger i rummet, eller når de nådesløst klasker deres kroppe mod metallet, så kryber bevidstheden om kroppens sårbarhed for alvor ind under huden på publikum.

Jo længere vi kommer ind i Doris Uhlichs performance, jo mere vænner vi os til at betragte denne hær af kroppe som en foranderlig organisme. Og om vi står foran den gamle pram ILLUTRONs 480 tons rustent stål, som performerne indtager med al den kærlighed som Uhlich har lagt i koreografien – med både nænsom aen, kærlig omfavnelse og hårdtpumpet rytmisk hyldest – eller vi møder dem i en overvældende og nærmest ekstatisk dans på en nedlagt parkeringsplads, så er det den afseksualiserede krop vi tager til os.

Hele Doris Uhlichs koreografiske tilgang til det politiske, til menneskets uundgåelige stillingtagen, og til det universelle ønske om at finde et levested til alle ligegyldigt hvilken krop du nu har, er ikke kun sympatisk. Den koreografiske tilgang er spændende, den er udviklende, og rent kunstnerisk både stringent og grænsesøgende. Alt Uhlich beder om, er to timers åbenhed fra din side.

HABITAT vises af Metropolis på Refshaleøen kl 19.30 d. 28., 29. og 30. juli 2023.

Foto: Thomas G. Bagge

SE MERE HER