Anmeldelse: FLEXTRAFIK OG SLAGTESVIN // Aalborg Teater

⭐⭐⭐⭐

Ja, du er sateme godt nok på lydløs ret tit.

Lars Topp Thomsen fylder hele scenen som svineavleren Mike, der er på kanten af et sammenbrud. Ikke et knugende, indadvendt sammenbrud som Strindberg eller Norén ville have tænkt det, men et meget fysisk, udadreagerende og helt naturligt sammenbrud i et presset landbrugssamfund et sted i Jylland, som kun Henrik Szklany kunne have tænkt det.

FLEXTRAFIK OG SLAGTESVIN er den længe ventede opfølger på den helt eminente Anita-trilogi fra bunden af samfundet, og selv om vi nu er rykket ud i et lille landbrugssamfund, hvor indbyggerne på papiret har mere at gøre godt med end karaktererne i Anita, så er det præcis den samme underliggende desperation der ligger som en klump i halsen gennem hele forestillingen. Dramatiker Henrik Szklany, instruktør Martin Nyborg og scenograf Laura Rasmussen har igen skabt et univers der er så tæt på sandheden at det gør ondt.

Med undertitlen Bussen kører ikke længere rammer Szklany lige ned i det dilemma, der deler Danmark op – at vores politikere tænker tanker så store, at de glemmer det ofte er de små detaljer der holder samfundet sammen. Detaljer som den offentlige transport, der burde gælde for alle, men efterhånden bliver skåret væk fra små samfund, som det lille landsbysamfund som Mike og hans naboer prøver at holde sammen på.

Og det er en lille perlerække af karakterer som fortæller historien i FLEXTRAFIK OG SLAGTESVIN, hvor alting falder fra hinanden når der ikke længere er en bus i miles omkreds. Mikes kone Pernille (Lise Lauenblad) vil gerne passe sin læreruddannelse, men kommer for sent til eksamen pga den manglende busrute, deres børn kan hverken komme rettidigt i skole eller til ridning af samme grund, og den gamle Anders (Mogens Rex) kan ikke besøge sin kæreste Niels på hospitalet. Intet under at Jonna (Marie Knudsen Fogh), der lige er blevet fyret fra slagteriet, er begyndt at lave store politiker-dukker, som hun overhælder med benzin og sætter ild til, mens hun med en skihætte over hovedet livesender det på sociale medier.

De vil sgu skide på os. Dem der bestemmer det – de bor jo ikke her.

Og lidt storbymennesker er der også blevet plads til, da det unge par Chrille (Marcus Gad Johansen) og den højgravide Tanja (Sofia Mileva Čukić), lejer sig ind i stuehuset på Anders’ gamle landbrugsejendom, og må hjælpe til hvor de kan for at betale huslejen. Det rodløse par fra Amager skulle bare væk fra byen i en fart, da den lidt for hashglade Chrille skylder penge til de forkerte, og i det lille samfund finder de måske noget af den ro og samhørighed de savnede i byen.

Alt i alt et farverigt spænd af karakterer, men også et plausibelt billede af et samfund på randen af kollaps, og i instruktør Martin Nyborgs hænder, er hele holdet af skuespillere både troværdige og ægte i deres underspillede fastlåste rammer. På godt og ondt. For når vi som publikum sagtens kan sætte os ind i situationerne der opstår i scenograf Laura Rasmussens nedkørte landbrugsbygninger, og dermed også føle al den empati som de efterhånden desperate naboer har brug for, så er det ikke overraskelser der er flest af i FLEXTRAFIK OG SLAGTESVIN. Szklanys fortælling er lineær og forudsigelig i al sin afdæmpede ulykke og medmenneskelige tankegang, og det er ikke svært at gætte hvad der vil ske i de forskellige scener, hvor både frustrationer og følelser får frit spil. Men omvendt, så gør det ikke noget, for Lars Topp Thomsen, Lise Lauenblad, Mogens Rex og resten af det fine cast på Aalborg Teater spiller bogstaveligt talt røven ud af bukserne i det lille samfund der er ved at gå i stå, nu hvor bussen ikke længere kører.

Helt fint at du har lovet en død mand noget, men der er altså en levende kvinde herovre i stuehuset.

Det er detaljerne der tæller, og når Mike konsekvent styrter rundt, og tænker at jo hurtigere han løber, jo nemmere går det hele, så spreder han også sække med sojabønner over det hele. Sække der betyder at alle karakterer snubler og falder når de vil krydse gårdspladsen, når de vil diskutere, eller når de bare vil væk eller ud. Et klogt tænkt billede på et samfund i forfald. Og læg mærke til den fine dialog i fortællingen, som f.eks. når den ulykkelige Pernille skoser sin mand for at tænke mere på sit fædrene ophav end på sin kone, og vidunderlige Lise Lauenblad med sin smukke jyske stemme udbryder: Helt fint at du har lovet en død mand noget, men der er altså en levende kvinde herovre i stuehuset.

Et simpelt budskab om at leve i nuet, og aldrig give op.

Henrik Szklanys FLEXTRAFIK OG SLAGTESVIN spiller på Aalborg Teater d. 19/2 – 15/3 2025.

Foto: Rumle Skafte

SE MERE HER OM FLEXTRAFIK OG SLAGTESVIN PÅ AALBORG TEATER