Anmeldelse: FEBEREN // Det Kongelige Teater, Store Scene i Skuespilhuset

⭐⭐⭐⭐⭐

Fem søstre, som ingen mere kan huske.

Som i en DR-dokumentar lader dramatikeren Line Mørkeby FEBEREN blive indledt med en fortæller, der opridser den virkelige historie om søstrene fra baggården i København, der både i USA og Europa bliver feterede og famøse som de vovede Barrison Sisters. Men en pragtfuld Morten Brovn som konferencier og fortæller underdriver bestemt ikke dramaet omkring søstrene, for faktisk er Mørkebys letlevende musical-fortælling blot frit fortolket, med afsæt i Hans Henrik Appels bog Barrison-feberen. Og bogens store mængde historisk korrekt materiale har ikke holdt Mørkeby tilbage – FEBEREN på Skuespilhusets Store Scene er helt og holdent dramatikerens version af historien, iscenesat og konceptueret af en legesyg Thomas Bendixen i storform.

Historien er, at de fem søstre, anført af den ældste søster Lona, lever en kummerlig tilværelse i anden baggård i København, og ser ingen anden udvej end at tage over Atlanten for at finde lykken. Her bliver Lona, Gertrud, Inger, Olga og Sophie hyret til diverse småjobs på varietéer, men snart finder de sammen med impresarioen William Fleron, der som manager og eneste fortrolige hjælper dem på vej mod stjernerne. En vej der dog er belagt med bump, for ikke blot er der mange der gerne vil udnytte de fem danske søstre, der er også mange der højlydt protesterer over det direkte, frivole og udfordrende sceneshow som søstrene turnerer med. De viser ben! Og deres sprog!

Do you want to see my pussycat?

Til sidst tager de tilbage til Europa, hvor de også har stor succes i storbyer som Wien, Paris og Budapest, men de puritanske kritikere er fulgt med, og i Europa bliver turnéen en løbende kamp med både kritikere og ordensmagten.

Men hvad er søstrenes mission? Er det en frihedskamp? En kamp for ligestilling og retten til at være kvinde på egne præmisser? Eller er de bare et succesfuldt turnerende cirkus med kvinder der viser ben og tjener penge på det? Hos Line Mørkeby går fortællingen i begge retninger, og selv om der ikke er nogen tvivl om sympatien for de fem stærke kvinder, så viser FEBEREN også hvordan de bruger sig selv i verden af mænd der er lette at narre og besnære.

Morten Brovn spiller som sagt konferencier og fortæller, men Brovn spiller også adskillige andre af forestillingens karakterer, roller der virkelig lader den mangefacetterede skuespiller shine. Den anden mand i FEBEREN er Mads Rømer Brolin-Tani, der ud over med virtuos elegance at agere snerpede anmeldere, spiller den vigtige rolle som impresarioen William Fleron – den eneste mand der er søstrenes fortrolige. Og både Brovn og Brolin-Tani får et kæmpe løft gennem Thomas Bendixens koreografi, hvor d’herrer får lov til at kaste sig ud i både akrobatiske øvelser, små fine – men meget sigende – bevægelsesmønstre, samt artisteri på højt plan ud i komikkens verden.

I et dansende, sitrende sekund.

Men Mørkeby og Bendixens FEBEREN er og bliver kvindernes kampplads, og i Skuespilhuset er det en vidunderlig fælles præstation vi får serveret med The Barrison Sisters – a.k.a. Fanny Leander Bornedal som Inger, Cecilie Gerberg Nielsen som Olga, Amalie Husted Mørup som Gertrud og Cecilie Bogø Bach som Sophie, samt Andrea Øst Birkkjær som den dominerende storesøster Lona. De fem kvinders charme brænder durk igennem den fjerde væg på Store Scene, præcis som vi forventer når Det Kongelige Teater går all in på musicalgenren.

I Palle Steen Christensens stemningsfulde varietéscenografi, hvor et flot spillende natklub-band med kapelmester Niels Søren Hansen i spidsen spiller live på scenen (læg specielt mærke til Emma Elmøes fornemme håndtering af sin elektrificerede violin), får kostumedesigner Astrid Lynge Ottosen virkelig sat streg under både tidsånden omkring århundredeskiftet, og det lettere lurvede varietélook som var søstrenes kendetegn. Jeg kan kun rose at scenografi og kostumer er så smukt og gennemtænkt koordineret i en forestilling som FEBEREN, der på trods af sin humoristiske og vovede tilgang, er noget af et tidsbillede på selvstændige kvinder anno 1900.

FEBEREN – Det Kongelige Teaters nyskabte musical – spiller på Store Scene i Skuespilhuset fra d. 30. april til d. 3. juni, 2025.

Foto: Camilla Winther

SE MERE HER OM DET KONGELIGE TEATERS FEBEREN I SKUESPILHUSET