Anmeldelse: DEN ANDEN ARABISKE KVINDE // Blaagaard Teatret

⭐⭐⭐⭐

Selv om jeg er en såkaldt arabisk kvinde… Hanin Georgis bliver afbrudt af en knitrende lyd, fra en af de mange truende højtalere der hænger under loftet. Højtalere der repræsenterer de mange fordomme, regler, misforståelser og forudfattede holdninger der præger hendes liv i Danmark. Og før forestillingen er overstået, er den danske kvinde med irakiske aner omringet af højtalerne på scenen, men har klart og tydeligt fortalt publikum hvem hun er – og hvem hun ikke er.

Hanin Georgis’ forestilling DEN ANDEN ARABISKE KVINDE på Blaagaard Teatret er et statement – et rap over nallerne på alle os såkaldte hvide mennesker, der enten i ubærligt kæk selvforståelse, i misforstået overbærenhed, eller i ond tro, behandler mennesker der ikke ser ud som os selv, med disrespekt.

Den uddannede skuespiller Hanin Georgis – der nu også kan kalde sig dramatiker – er opvokset i Danmark, men stammer fra det kristne mindretal i Irak, hvorfra forældrene af politiske grunde måtte flygte fra, og Hanin ser derfor ikke ud som pigen i Kai Hoffmanns nationalistiske hymne Den danske sang er en ung blond pige. Hanin ser ud som Hanin gør, og det er hun stolt af. Når hun da ikke lige skammer sig, føler sig anderledes, eller forsøger at ændre sit udseende, så hun passer bedre ind blandt de andre danske unge som hun er sammen med.

En anden vigtig faktor i DEN ANDEN ARABISKE KVINDE er, når Hanin Georgis fremhæver den vestlige verdens selvforståelse, både i italesættelsen af f.eks. historien om Sheherazade, og hvordan uddannelsessystemet bekvemt udelader – eller glemmer – at nævne store arabiske bedrifter og personer i historisk kontekst.

Forestillingen på Blaagaard Teatret har scenografi af Mai Katsume, som for ganske nyligt overraskede mig med sin overflod af våd, tung natur i ENTANGLED i Skuespilhuset. Og når hun nu, i DEN ANDEN ARABISKE KVINDE, nærmest påtvinger publikum at tage stilling til sorte, tunge og kantede højtalere, samt voldsomt effektive videoprojektioner, viser Katsume sin scenografiske spændvidde frem på bedste vis.

Forestillingen DEN ANDEN ARABISKE KVINDE er heller ikke kun en dramatikerdebut, den præsenterer også Özlem Saglanmaks debut som instruktør, og Saglanmaks fine forståelse af både formidling og skuespillerens behov skinner klart igennem i debuten. Så må forståelsen for begrænsning og tilskæring af materiale komme til senere. Så jeg ser frem til mere fra Saglanmaks side – instruktørgenet har hun bestemt i sig.

Hanin Georgis går og nynner i Danmarks hus, og hendes stærke forestilling DEN ANDEN ARABISKE KVINDE viser med al tydelighed, at hun bare skal synge højere. Lige indtil alle hører efter.

DEN ANDEN ARABISKE KVINDE spiller på Blaagaard Teater fra d. 20/1 til d. 11/2 2023.

Foto: Zuhal Kocan

SE MERE HER