Anmeldelse: CHILD // Uppercut Danseteater, på Fabrikken for Kunst og Design

⭐⭐⭐⭐

Mark Philips smukke lille sandslot i Fabrikkens rå hal er mere end sand der løber ud mellem fingrene – det er voksne følelser fortolket igennem to kroppe.

Vi var fire venner.

Danser og koreograf Mark Philips stemme runger ud i den rå fabrikshal, hvor to tons sand ligger klar til at agere barndom for den nu voksne mand, der kun alt for tydeligt husker tiden hvor de fire venner i Hareskoven ville bygge en hule. En hule mellem de fire totempæle i den gamle skov, der nu er sat iscene med de to tons sand på fabrikshallens betongulv.

Men han er ikke alene, for i et af sandets hjørner sidder der en et barn, og Clara Alina D’Abadia – der er elev ved Det Kongelige Teaters balletskole – udstråler al den barndommens kraft, iver og uskyld som den voksne danser føler er ved at rinde ud.

Men i CHILD har Mark Philip ikke givet op, han bruger al sin koreografiske indsigt til at matche barnets tanker og bevægelser, og med sine fænomenale evner som danser krænger han sine egne følelser ud i sandkassen. Bekymringerne vælter ud, traumerne dukker op og minderne løber som sand ud mellem fingrene, og man har mest lyst til bare at holde om Mark Philip.

CHILD. foto Monty Freddie

Smagen af sand, blod og tårer.

Barnet i Mark Philip viser ham hvad han har glemt, og barnet i ham – i skikkelse af Clara Alina D’Abadia – tvinger ham ud i situationer hvor han næsten begraves i sandet. Men ingen danser kan med så stor elegance falde så tungt som Mark Philip, og når han pløjer sandet med hovedet nedad, sidder man som tilskuer bare musestille og håber på han overlever.

Men igen er det elegancen i både dans og følelser der er dominerende, og når man først har set forbindelsen mellem de to sjæle i sandet, og hvordan de næsten overjordisk kommunikerer i de koordinerede trin og bevægelser, så breder smilet sig hurtigt. For CHILD er både rørende og morsom, voldsom og sart – præcis som man husker tiden af i går.

Uppercut Danseteaters CHILD opføres i Fabrikken for Kunst og Design d 22., 23. og 24. februar 2024.

Foto: Monika Kadlubcova & Monty Freddie

SE MERE HER