⭐⭐⭐⭐⭐
Når jeg dør, og hvis jeg kommer til Paradiset, vil jeg ikke ind, hvis du ikke er der.
Større kærlighedserklæring kan man dårligt give, og der er da heller ikke nogen i salen der er i tvivl om charmøren Turridus evner som den store elsker – det eneste der er galt, er, at Turridu ikke øser komplimenterne ud over sin kæreste Santuzza, men over kuskens kone Lola, der hjertens gerne stjæler Turridu fra Santuzza. Det opdager kusken selvfølgelig, og til forskel fra Santuzza, der blot græder sine salte tårer foran madonnaen til Påskemessen, griber kusken straks sin kniv, og lader blodet flyde på den store trappe foran kirken. Meget enkelt. Verisme i sin pureste form.

Der er ikke så meget udenomssnak i CAVALLERIA RUSTICANA, den første opera i aftenens dobbeltforestilling, for lige som aftenens anden opera, PAGLIACCI, er værket skabt i Verismens navn – og begge fortællinger er derfor helt nede på jorden, hvor både følelser og handlinger kan forstås af helt almindelige mennesker. Verismen, der var en udbredt strømning indenfor kunst og kultur i slutningen af 1800-tallet, krævede genkendelighed og skildringer af ægte mennesker og deres lige så ægte følelser, og både Pietro Mascagnis CAVALLERIA RUSTICANA og Ruggiero Leoncavallos PAGLIACCI er således lige ud ad landevejen hverdagsdramaer, med kærlighed og jalousi så blodet det flyder. Det er simpelt, det er let at forstå, og det er pragtfuldt.
Dobbeltforestillingen d. 12. oktober var en repremiere, men når det er Kasper Holten og Paul Curran der oprindelig iscenesatte hhv. CAVALLERIA RUSTICANA og PAGLIACCI i en klassisk storladen og tidstypisk italiensk scenografi af Mia Stensgaard, så kræver det et genbesøg. Og det gav pote.

For genopsætningsinstruktøren Johanne Holten ved hvad hun gør, og aftenens rollebesætning var perfekt – anført af en absolut overdådigt syngende Trine Møller som Santuzza overfor en scenedominerende Niels Jørgen Riis som Turridu i CAVALLERIA RUSTICANA, samt endnu en stor præstation af Niels Jørgen Riis som den tragikomiske klovn Canio i PAGLIACCI, overfor en dramatisk Caitlin Gotimer som cirkusprinsessen Nedda. En fjerprydet prinsesse der er ude på ballade, med et sind der vil mere end hendes faste forhold kan bære. Smukt.
De to operaer CAVALLERIA RUSTICANA og PAGLIACCI varer hver især kun lidt over en times tid, så med en pause hvor havnefronten lige kan skridtes af i det danske sensommervejr, er det en både let tilgængelig og fuldt ud tilfredsstillende dobbeltforestilling som operachef Elisabeth Linton præsenterer i Operaen.
Dobbeltforestillingen CAVALLERIA RUSTICANA og PAGLIACCI opføres i Operaen på udvalgte datoer mellem d. 12/10 og d. 14/11, 2025.
Foto: Miklos Szabo