⭐⭐⭐⭐⭐
Bastian Krafts skyggespilsversion af Oscar Wildes BUNBURY / THE IMPORTANCE OF BEING EARNEST tager Wildes leg med identiteter til et nyt niveau.
For ikke bare lader den tyske instruktør skuespillerne skifte køn i Oscar Wildes forviklingskomedie, hvor fortællingen jo i forvejen går ud på at de to mandlige hovedpersoner lyver og opfinder falske identiteter, han bruger et ældgammelt trick – skygger – til at afsløre hele horden af snobbede overklasseløgs egentlige tanker og hensigter. I en stringent scenografi af Jonas Fly, med skarpe video- og lysdesigns af hhv Signe Emma og Elisabeth Dyhr, ser en ny udgave af Oscar Wildes komedie dermed dagens lys.
Og selv om vidunderlige skuespillere som Jens Jørn Spottag, Rasmus Botoft, Emil Blak Olsen, Mette Horn og Ena Spottag er maskeret til ugenkendelighed og spiller karakterer af modsat køn, så er det greb set mange gange før – men at lade skyggespillet være det dominerende greb i Wildes afklædning af overklassen og dens mangel på oprigtighed, er vildt – og smukt.

Dermed bestemt ikke sagt at de overdådigt maskerede skuespillere ikke også spiller en vigtig rolle, for det er en kæmpe oplevelse i sig selv at se f.eks. Jens Jørn Spottag som den dominerende Lady Bracknell, Emil Blak Olsen som den ultraopstadsede Gwendolen der kun elsker folk der hedder Ernest, eller Ena Spottag som den snu Algernon.
Men også Mikkel Becker Hilgart som Jack, hittebarnet der blev fundet i en taske på banegården, og Karla Rosendahl som den unge niece Cecily, samt den vildeste Lasse Steen som både Algernons tjener Lane, samt komponist og live musiker i forestillingen, er flot sat i scene i BUNBURY / THE IMPORTANCE OF BEING EARNEST. Der er på ingen måde sparet på kræfterne i besætningen, der næsten virker som marionetter i Bastian Krafts skyggespil, der bygger ovenpå Oscar Wildes formidable replikker og persongalleri med sit fortolkende og meget visuelt betagende univers.

Det er som sagt Lasse Steen der er komponist og live musiker i forestillingen, og skuespilleren imponerer med sin overlegne håndtering af diverse slagtøj og piber, alt imens han som den tjenende ånd Lane kommenterer og guider os igennem aftenen på smukkeste vis. Og smukke er bestemt også Jelena Miletics kostumer, der med sine tidløse snit og flæser lander et sted mellem rokoko og Blade Runner. Inciterende uden at være vulgære, elegante uden at postulere autenticitet.
Samlet set ender Bastian Krafts iscenesættelse af BUNBURY / THE IMPORTANCE OF BEING EARNEST derfor med at være et overflødighedshorn af flabet overskud på alle planer.
BUNBURY / THE IMPORTANCE OF BEING EARNEST spiller på Store Scene i Skuespilhuset d. 21/3 – 27/4 2025.
Foto: Camilla Winther
SE MERE HER OM BUNBURY / THE IMPORTANCE OF BEING EARNEST I SKUESPILHUSET
OG HVIS I ER SULTNE INDEN BUNBURY – SÅ LÆS HER OM TEATERMENUEN PÅ AAMANNS REPLIK