⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Line Paulsens livsbekræftende iscenesættelse af Michael Hanekes rystende film AMOUR, er en omfavnende og dødeligt intens kærlighedshistorie uden vindere. Og netop derfor er AMOUR på Aarhus Teater noget af den bedste scenekunst vi har set længe.
Velkommen i Théâtre des Champs-Élysées.
En ung mand tager plads ved flyglet, der er badet i spotlys, og han begynder at spille. Det er sønnen til Georges og Anne, som stolt sidder på deres pladser i den store koncertsal i Paris’ 8. arrondissement.
AMOUR starter som en lille forestilling i forestillingen på Aarhus Teater, for efter et kort divertissement rejser den unge mand sig op, og efter klapsalverne i højtalerne er ebbet ud, rejser Georges og Anne sig op og går på tværs af scenen, tilbage til deres lejlighed. Lidt ærgerlige, da det ikke var lykkedes at møde deres travle søn efter koncerten, men rigtig glade, fordi deres dygtige søn havde givet en fremragende klaverkoncert for 1900 publikummer, midt i Paris.
Sådan indledes Line Paulsens iscenesættelse af Michael Hanekes barske kærlighedshistorie AMOUR, den franske film fra 2012, der bl.a. modtog Den Gyldne Palme på filmfestivalen i Cannes samme år.

Anders Baggesen og Kirsten Olesen er ægteparret Georges og Anne, der som pensionerede musiklærere lever et godt liv i deres store lejlighed – naturligvis med klaver – og elsker hinanden højt. Lige indtil katastrofen indtræffer, og Anne bliver ramt af et slagtilfælde. Deres forhold ændres hermed radikalt, og selv om alt bunder i dyb kærlighed, så bliver livet for både Georges og Anne til et mareridt, der løbende kun bliver værre.
Deres datter Eva – spillet af Nanna Bøttcher – kan ikke forstå hvad der sker, og hvorfor faren lukker hende ude, mens Georges tiltagende føler at hjemmehjælperne kommer imellem ham og Anne. Og samtidig kommer den kække nabo – spillet af Line Bie Rosenstjerne – hele tiden med blomster, og vil så gerne hjælpe. Georges føler sig således presset fra alle sider, og som publikum sidder man kun og får en større og større knude i maven. Og Line Paulsen lader os ikke slippe af krogen – feel good theatre indgår ikke i Paulsens ordforråd.

Men i en enkel scenografi af Rebekka Bentzen, hvor mængden af blomster gennem hele forestillingen vokser til begravelseslignende tilstande – og hvor ægteparrets hjem og følelser helt eminent skildres gennem understøttende lyd- og lysdesigns af hhv Aki Shiraishi Bech og Thora Eriksen – har Line Paulsen i sin iscenesættelse anbragt to flygler, og ladet pianisten Albin Axelsson indtage det ene, der er placeret diskret i baggrunden. Så hver gang Georges, Anne, eller deres søn sætter sig ved klaveret forrest på scenen, så får publikum rent faktisk smukke uddrag af Schubert, Chopin, Rachmaninov og Beethoven spillet live på scenen af Albin Axelsson.
Og da musikken er en altomsluttende del af Georges og Annes liv, så er det en afgørende faktor for iscenesættelsen, at Line Paulsen har fundet en måde hvor publikum – på trods af fortællingens ulykkelige essens – kan annamme hvilket kærlighedsfuldt forhold lejligheden i Paris i virkeligheden rummer. For ja, AMOUR handler om livets grumme virkelighed, men allermest om ubrydelig kærlighed.

Anders Baggesens præstation som den knusende ulykkelige Georges, der jo stadig elsker sin Anne, men blot kan se til mens hun forsvinder mellem hænderne på ham, er hjerteskærende formidabel, og viser hvordan kun et levet liv kan gøre en karakter som Georges troværdig. Og da Kirsten Olesen samtidig, fuldstændigt nøgent, portrætterer et menneske der forsvinder, som kun en skuespiller med Kirsten Olesens uomtvistelige stjernestatus vil kunne gøre, så beviser Aarhus Teater, at de ikke kun understøtter unge stjerneskud, men også stolt præsenterer nogle af de største skuespillere herhjemme – uanset alder.
AMOUR spiller på Aarhus Teaters SCALA scene fra d. 6. september til d. 9. oktober, 2025.
Foto Emilia Therese