Sydhavn Teaters performance hub, P44 – på Sydhavnens ukronede hovedgade Borbjergsvej – havde i denne uge besøg af de to scenografer Sofia Stål (FI) og Max Schwidlinski (GE), der med deres installation Welcome to the community of remains havde kolporteret lokalerne ind i en tilstand af seriøse overvejelser om fortid, nutid og fremtid.
SCHWIDLINSKI/STÅL gav os både det store lyse rum med statements skrevet på væggen, den trange gang med stjerner over os, det uudgrundelige betonkammer med hul igennem til en smuk og indbydende naturoplevelse, samt det pink indrettede kirkerum, med store sten som kirkeskibets pladser, og en overvældende prædikestol med salvelsesfulde formaninger drivende ned ad siderne.
Helt rigtigt kurateret af Sydhavn Teater, hvor Mille Maria Dalsgaard piller ved narrativet når hun lader scenografien være udgangspunktet for performances i P44.
Sprød udenpå, blød indeni. Jeg må finde en plads, hvis jeg vil ses i denne verden.
Rosalinde Mynster var blandt de gæstende performances, og med sin tekst ALIENS indtog hun den mægtige talerstol – både som en bjergtop hvorfra alverdens sandheder kunne udråbes, og samtidig en beskyttende skærm, hvorunder man kunne gemme sig når lokalsamfundets nysgerrige blikke blev for meget. Mynsters tekst om at være fremmed i et lille samfund var fin og afbalanceret, og på den monstrøse prædikestol blev hun hurtigt den lille pige i fiskerbyen med strand, vand, og gamle koner.
Jeg tager noget brød med ned til panteren på kirkegården.
Vi brænder bøgerne om din berøring. Men vi glemmer den aldrig.
Flot interdisciplinær tekstperformance i SCHWIDLINSKI/STÅLs insisterende scenografiske kontekst i P44.
PS: husk FuturX, hvor Sydhavn Teater åbner P44 op for en fem måneder lang maraton-performance, med fem internationale kunstner teams.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog