Angrebene på virkeligheden fortsætter!
Det var Reumertjuryens forperson Rie Hammer der læste gode ord for Christian Lollike, modtageren af årets Hæderspris. Og da hun overrakte den flotte John Kørner statuette til Lollike, var det bl.a. med ordene: du forandrer verden, når du giver virkeligheden kunstnerisk kant. Splintrer pænhed og vante rammer, mens du afsøger menneskets mørkeste afkroge, og griber samtidens allermest tabubelagte temaer. Men det var den revolutionære teateriscenesætter selv – samtidig med at han modtog prisen for sine mange års epokegørende virke – der forsikrede salen om at det ikke var slut, og ingen magthaver kunne føle sig sikker. Angrebene på virkeligheden fortsætter!
2024’s helt store branchebegivenhed indenfor scenekunstbranchen, ÅRETS REUMERT, blev igen i år afviklet på ODEON i Odense, hvor de 1724 forventningsfulde gæster igen havde indfundet sig i deres festligste skrud. Og festlige var værterne dæleme også, for det var ingen ringere end skuespillerne Rikke Westi og Marie Knudsen Fogh der havde påtaget sig værtsrollen. Og i et sandt scenedramatisk skæbneoratorium sat i scene af instruktør Johan Klint Sandberg og dramatiker Anna Skov, var Rikke Westi og Marie Knudsen Fogh helt perfekte i deres vidunderlige showmanship og gåpåmod.

Klovnene fra Aarhus går igen.
Værterne på ÅRETS REUMERT 2024 var i genbrugskostumer fra årets forestillinger, med alt fra Alice i eventyrland og Pink Floyds uhyggelige figurer i THE WALL, over klovnene fra Skolekomedien i Aarhus, til et full frontal Patrick Baurichter kostume, hvor Marie Knudsen Fogh tog salen med bukserne nede og dagens største bifald. Shout-out til Johan Klint Sandberg og Anna Skov for iscenesættelsen, og ikke mindst de to værter der i år var en klasse for sig.
Også de kunstneriske indslag mellem prisuddelingerne var på højeste niveau, med uddrag fra Glenn Bechs Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet på Aalborg Teater, sangene Inde i mit hjerte fra Min mor siger på Aveny-T og Uden tyngdekraft fra Wicked på Fredericia Teater, samt en af aftenens helt store vindere: Pony Boy fra It’s so cute I’m gonna die af Gunilla Lind Danseteater på Blaagaard Teater – og på ODEON til Årets Reumert performet live af Lydmor.

It’s so cute I’m gonna die
Nu har den opmærksomme læser måske allerede opdaget, at selve prisoverrækkelserne, og hvem der fik hvad, ikke fylder mest i nærværende reportage. Og hvis man ikke allerede ved hvem der var årets udvalgte, da kan man på ÅRETS REUMERT hjemmesiden få et fyldestgørende overblik over årets prismodtagere, hvilket jeg på det kraftigste anbefaler. For det var både lykkelige, rørte, stolte og glade scenekunstfolk der blev hyldet på scenen, hvor de endelige vindere blev sorteret fra de øvrige nominerede.
Hvilket bringer mig til min egentlige pointe, for hvor er det dejligt at kunne samles som branche om en begivenhed der hylder, understreger og fremhæver det bedste vi har i den levende scenekunst herhjemme. Fondspengene der lunede de første mange år er næsten helt udfaset, og tilbage står blot en fin lille glaspokal til kaminhylden, men en pokal som altid vil minde de glade vindere om at lige det år var de blandt de bedste vi har.

Og vinderen af Årets Reumert 2024 er…
Så et kæmpe tillykke til både branchen, de nominerede, og prisvinderne som Reumertjuryen efter et helt års arbejde har fundet frem til, samt de mindst lige så stolte vindere af Brancheprisen – Årets Teater. Brancheprisen, hvor det er Dansk Teaters medlemsteatre der både indstiller og stemmer om vinderen, blev i år det lille men vigtige Teatergrad på Nørrebro. Et teater, der til trods for deres kæmpe indsats for at få teater ud til steder kun få andre besøger, alligevel på det skammeligste mistede deres status som Lille Storbyteater i 2024. Men nu har de fået anerkendelsen fra deres egne. Den kan man ikke bruge til hverken teknikerlønninger eller kostumer, men den må lune på kaminhylden. Tillykke.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog