AAMANNS REPLIK, forårets Teatermenuer 2024 // Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

Anmeldelse af forårets Teatermenuer på restaurant Aamanns REPLIK i Skuespilhuset.

Så kom solen endelig, og som man kan se på coverbilledet, så har kokken på Aamanns REPLIK virkelig indtænkt foråret i den grønne forret, som åbnede ballet i den Teatermenu undertegnede havde bestilt. Min ledsager havde valgt REPLIKs mere klassiske teatermenu, så vi var dækket godt ind på alle fronter, men det var den smukkeste forårsbebuder af en forret der landede på min tallerken. Radiser, agurk og frisk dild var stablet som en høstak på marken, lidt bløde rødløg og et frisk pust af revet citronskal var drysset ud over det hele, og når man kiggede godt efter, dukkede en cremet rygeost op blandt alt det grønne. For det var jo en rygeostsalat som tjeneren havde lovet mig, og det var præcis hvad jeg havde set frem til. En let sommer ret, serveret i en solstråle.

Vinen i glasset var en Sancerre fra Allan Roblin og Chateau La Rabotine, en aldeles udmærket vin af den lettere slags, og ikke mindst en vin der også passede til den anden forret vi havde fået serveret – min ledsagers laksetatar.

Det var en tatar af rimmet laks, anrettet på en bund af avocado, og godt fedtet ind i smagfuld salsa verde. En både flot anrettet og gennemtænkt servering af laks, der også indeholdt en lille overraskelse – for allerede efter første bid kunne man fornemme lidt chili – et storartet modspil til den lidt fede forret. Alt i alt en flot omgang fisk, der fik min ledsager til at udbryde; jeg føler jeg sidder i Rungsted Havn.

Og da vi jo sad og kiggede ud på Københavns Inderhavn, med solen der glimtede på vandet, kan jeg ikke fortænke hende i at føle havnestemningen brede sig ind over vores bord.

Solen fortsatte med at skinne da vi fik serveret vores hovedretter, der i bedste bistrostil var rigelige, og både kyllingebrystet og den grønne ret med ristet blomkål var tillokkende i både duft og udseende.

Kyllingebrystet på Aamanns REPLIK var badet i en Madeirasauce med svampe, og både kyllingen og den omkransende grønkål var som prikken over i’et overstrøet med sorte trompetsvampe. Og som det ses på billedet, fulgte en kartoffelgratin med i separat skål. Bestemt ikke nogen let lille ret, som jeg ellers plejer at fremhæve som værende ideelt før en lang forestilling, men som min ledsager ganske rigtigt sagde – det er jo på eget ansvar – for selvfølgelig er det op til den enkelte gæst at vælge om man spiser igennem, eller levner.

På samme måde kan man sige om den grønne hovedret – et stort stykke ristet blomkål i valle velouté, med en pure af danske gule ærter – var en anelse overvældende. Men også her var smagen helt i top, og der var kælet for detaljerne, hvor den dækkende valle velouté var som skummende bølger over retten – yderst passende for en servering i havnen.

Til hovedretterne fik vi en Barbera d’Asti Tasmorcan, en fyldig rødvin fra Piemonte, der til trods for sin frugtkarakter og høje syre var en fortrinlig ledsager til både kyllingen med den fyldige Madeirasauce, og blomkålen med den skummende lette velouté.

Da vi var nået til tredje og sidste ret var Skuespilhusets kontrollører ankommet i foyeren, så vi fik hurtigt fat i aftenens program, da vi jo efter Teatermenuen skulle ind til DEN LILLE HAVFRUE, og gerne ville være godt forberedt. Så mens hhv. dessert og osteanretning blev serveret, gik snakken lystigt om hvorvidt man kunne tillade sig at lave om på vores nationaldigter H.C. Andersens ikoniske eventyr.

Men nok om det, nu gjaldt det menuen, hvor jeg fik serveret en fin og enkel osteanretning, og min ledsager tog sig af den velduftende rabarbertrifli.

Mine to oste var en fast vesterhavsost og en hvid Benedict, hvor den cremede hvidskimmelost efter min smag var den største oplevelse. Og da der også fulgte en skefuld kvædekompot og en chutney med på tallerkenen, var det – med et godt glas portvin til – en god lille afslutning på min grønne menu.

Min ledsagers rabarbertrifli blev ledsaget af et glas Schlossberg auslese fra Gustafshof i Rheinhessen, der dog pænt holdt sig i baggrunden overfor rabarbertrifliens søde smage. En trifli, hvor både den hvide chokolade og vaniljeisen fik rosende ord med på vejen, og den spæde smag af nye rabarber mindede os om sommerens snarlige komme.

Så om du er til den grønne menu, eller den mere traditionelle version, er op til dig – men du går hverken galt i byen eller i teatret på tom mave når du vælger Teatermenuen på REPLIK.

Foto: Sceneblog

SE MERE HER OM TEATERMENUEN PÅ REPLIK