100 SANGE // Aarhus Teater

⭐⭐⭐⭐

Disse mennesker har intet tilfælles – og alt til fælles

Om Roland Schimmelpfennigs smukke requiem 100 SANGE, og livet, er skræmmende enkelt, eller skræmmende kompliceret, må være op til beskueren at bedømme. Men den vilde tekst er perfekt som afgangsforestilling for seks nye skuespiltalenter fra DDSKS Aarhus, og en ditto forestillingsleder fra DDSKS i Kbh. For den har alt man ønske sig ud i både tekniske udfordringer, og muligheder for at vise sig frem rent kunstnerisk.

100 SANGE viser hvor meget vi har tilfælles gennem øjebliksbilleder af mennesker og hændelser, i minutterne op til en grufuld togeksplosion. Kl er 08.55, og i cafeen taber servitricen Sally en kop der knuses mod gulvet, præcis samtidigt med en eksplosion rammer et forbi kørende tog. I radioen spilles popsangen Bette Davis Eyes.

I højhuset tæt på stationen sidder havnearbejderen i vinduet og smøger den, mens han i tankerne flyver på Odins hest Sleipner og regerer i en vidunderlig verden af sagn og tro. På gaden møder vi den tørre embedsmand, der hører rock i sine høretelefoner, og når vi ser nærmere på den gamle rige mand med konstant rystende hænder, hører vi hans triste tanker om et spildt liv. Politimanden, den unge pige, drengen, kvinden og manden der mødes i toget – alle har deres eget liv at tænke på, eller tænke tilbage på, og alle har deres egen melodi, deres egen favoritsang.

I forestillingen 100 SANGE er det de seks afgangselever Amalie Drud Abildgaard, Ane Stensgaard Juul, Joachim Bach Rosendal, Ludmilla Faber Striim, Martin Ivan og Ulrik Windfeldt-Schmidt der konstant er på scenen i 100 minutter, og som i en perfekt flodbølge af følelser synger de både som solister og i kor, med hinanden, til hinanden og for hinanden, samtidig med at de portrætterer de mange karakterer. Og de gør det fremragende.

Det her er måske årets sidste sommerdag

100 SANGE er sat i scene af Viktor Tjerneld, med Katrine Gjerding som scenograf og DDSKS-afgangseleven Mikkel Bungaard Rasmussen som forestillingsleder, og det er blevet mere end ”blot” en afgangsforestilling – det er en fuldbyrdet flot iscenesættelse af Schimmelpfennigs smukke requiem.

Forestillingen spiller på Aarhus Teaters Stiklingen d. 8. – 29. maj, og d. 5-9. juni i København på Folketeatrets Hippodromen.

Foto: Rumle Skafte

SE MERE HER – AARHUS TEATER

SE MERE HER – FOLKETEATRET I KBH